Bismillah

Bismillah

Zanimljivosti o islamu

 
  • • Kur’anska sura El-Mulk štiti i spašava od azaba (patnje) u kaburu
    • Kada muž i u šali kaže ženi da joj daje rastavu braka, ona je prema islamskim propisima zaista razvedena od njega
    • Sudbinu ne može spriječiti ništa osim dove
    • Ko prouči svake večeri deset ajeta iz Kur’ana neće biti upisan među nemarne
    • Ko prouči svake večeri stotinu ajeta biće upisan među bogobojazne
  • • Žena koja umre na porođaju ima stepen šehida
    • Nema zabrane ženidbe/udaje između dva bajrama
    • Djevojka se ne smije udati bez očeve dozvole
    • Dijete bez žive majke se ne smatra siročetom, nego samo kada otac umre
    • Musliman ne smije sjediti za stolom na kojem se nalazi alkohol
  • • Supružnicima je dozvoljeno da okupaju jedno drugo (prilkom smrti jednog od njih)
    • Musliman na putovanju može izostavljati namaske sunnete – izuzetak su sabahski sunneti koje je lijepo klanjati i kao musafir
    • Razvod braka u islamu je dozvoljen tri puta, poslije toga su supružnici haram jedno drugom
    • Smijanje naglas kvari namaz
    • “La havle ve la kuwete illa billah” – su riječi koje liječe od 99 bolesti, od kojih je najlakša briga
  • • Ljude u namazu predvodi ko pamti (zna) najviše iz Kur’ana
    • Vrijeđanje nečije časti je najveća kamata
    • Allahov Poslanik, sallallahu ‘alejhi we sellem, je prokleo onoga ko kamatu uzima i onoga ko je daje
    • Onoga ko poslije svakog namaza prouči ajeti-kursijju, samo smrt dijeli od ulaska u džennet
    • Sadaka sprječava ružnu ili zlu smrt, gasi Allahovu, subhanehu we te’ala, srdžbu i pomaže liječenju bolesnih članova porodice
  • • Najvrjedniji namaz nakon propisanih-fraz namaza je noćni namaz
    • Većina islamske uleme smatra muziku (muzičke instrumente) haramom
    • Ko ukaže na dobro, ima nagradu kao i onaj koji uradi to djelo
    • Ko prouči Kul-huvallahu ehad deset puta, Allah će mu u džennetu sagraditi dvorac
    • Svaka stvar koja žalosti vjernika je iskušenje
  • • Nema namaza ukoliko je jelo gotovo i postavljeno (prvo jesti, pa onda namaz), niti ukoliko se trpi mala ili velika nužda (prvo to obaviti, pa onda namaz)
    • Žena ne treba uzimati muževo prezime prilikom udaje
    • Čovjeku je dovoljno zla u njegovom ponašanju da ponižava svog brata muslimana
    • Najbolje što je dato čovjeku, vjerniku je lijepa narav
    • Muslimanima je zabranjeno da čestitaju nevjernicima njihove praznike
  • • Učenje sedmina, četeresnica, godišnjica i mevluda umrlim nije od islama, nego je ružan običaj koji nema osnova u šerijatu
    • Praviti sihr ili tražiti da se on nekom pravi spada u najveće grijehe u islamu
    • U kuću u kojoj se uči sura “Bekara” ne ulaze šejtani
    • Onaj ko je lahak, blag i pristupačan – takvog je Allah, dž.š., zabranio džehennemskoj vatri
  • • Zabranjeno je rukovanje (ili bilo kakvo drugo dodirivanje) muškarcima i ženama koji nisu jedni drugima mahremi (veliki rod)
    • Pohvalno je da se, osoba koja pređe na islam, okupa prije konvertiranja
    • Namaz u El-Mesdžidul-haramu (u Mekki) bolji je od sto hiljada namaza obavljenih na drugom mjestu
    • Namaz u Poslanikovoj, sallallahu ‘alejhi we sellem, džamiji (u Medini) bolji je od hiljadu namaza obavljenih u drugim džamijama
  • • Čovjek može izgubiti nafaku (rizk) zbog grijeha koje počini
    • Dova koju čovjek uputi Allahu, subhanehu we te’ala, može nadvladati i spiječiti nevolju koja bi čovjeka zadesila
    • Dova bolesnika, roditelja za dijete, putnika i onoga ko prouči Kur’an se prima
    • Hamajlije i zapisi su zabranjeni u islamu
  • • Najviše prava nad čovjekom ima njegova majka
    • Čovjek koji ima abdest je zaštićen od sihra (nastojati biti pod abdestom što češće)
    • Dova: “Gospodaru moj, oprosti mi, smiluj mi se, zaštiti me i opskrbi me” – sadrži dobro ovoga i budućeg svijeta
    • Ko prouči 33 puta “Allahu ekber”, 33 puta “elhamdulillah” i 33 puta “subhanAllah” kada legne u postelju biće sačuvan od siromaštva
  • • Najdraže riječi Allahu, subhanehu we te’ala, su: “SubhanAllahi ve bi hamdihi”- (Neka je slavljen i hvaljen Uzvišeni Allah)
    • Kada se usnije ružan san ne treba ga nikome govoriti
    • Stid je sav dobar i donosi samo hajr
    • Šejtan jede zajedno sa čovjekom, ako čovjek nije spomenuo Allahovo ime na početku jela (Bismillah)
  • • Meleki donose savalat na osobu koja zanoći čista (pod abdestom)
    • Muškarac musliman je obavezan da opere polni organ poslije obavljanja male nužde
    • Nema valjanog braka bez velija (djevojčinog staratelja) i dva pravedna svjedoka
    • U islamu je zabranjeno zaklinjanje nečim drugim osim Allahom
    • Osobi koja zanoći čista -pod abdestom- se prima njegova dova kada god da se probudi u toku noći i uputi je Allahu, subhanehu we te’ala
  • • Četiri pravne škole zastupaju mišljenje da čovjeku nije dozvoljeno da dodiruje mushaf bez abdesta
    • Čovjek koji, braneći svoj imetak, pogine ima stepen šehida
    • Onome koga je zadesila nevolja, tjeskoba ili problem je zabranjeno da zaželi smrt
    • Dova koju neki musliman prouči za svoga brata muslimana u odsutnosti je dova koja se prima
    • Šehid ne osjeti bol dok gine, osim kao što neko osjeti ubod komarca
  • • Laž (neistina) je u islamu zabranjena čak i u šali
    • Najbolji musliman je onaj od čijeg jezika i ruku su spašeni ostali muslimani
    • Onaj ko se posveti ibadetu, Allah, subhanehu we te’ala, će mu grudi napuniti bogatstvom i udaljiće od njega siromaštvo
    • Ko petkom uči suru El-Kehf obasjava ga nur (svjetlo) od zemlje do nebesa, a na Sudnjem danu će mu lice svjetliti
    • Kada insan kihne dužan je reći: “Elhamdulillah”, a onaj koji ga čuje dužan je reći: “Jerhamukellah”
  • • Proklinjanje muslimana (mumina) je isto kao i njegovo ubistvo
    • U islamu je strogo zabranjeno da se stoji ili sjedi na nečijem mezaru
    • Allah, subhanehu we te’ala, divi namazu u džematu i ponosi se sa klanjačima pred svojim melecima
    • Ko želi da mu se nafaka uveća i da mu se život produži, neka pazi i redovno posjećuje svoju rodbinu
    • Čovjek za sebe ne može učiniti posao korisniji od zikra (sjećanja i spominjanja Allaha, subhanehu we te’ala) da bi se spasio Allahove kazne.

Hasan,čovjek koji gradi džamije,crkve,pomaže penzionere...




"Vidiš tu žutu kuću, pa onu do nje - narandžastu, pa onu u kojoj je banka, pa tu bijelu… Pogledaj fasade, boje… Vidiš kako su lijepe, svježe, umivene…", kaže i pređe rukom preko crvenih krovova po kojima decembarsko sunce bljeska kao usred maja, a po njima igraju tanke sjene stoljetnih kula s Gradine što se probijaju kroz borove s brdašca poviše Tešnja.
"Negdje proljetos išao sam uz ovu ulicu Kralja Tvrtka i gledao te kuće, tako lijepo poredane i sređene. A gore, samo koji metar iznad njih, na onom špicu, na osami, gledala me katolička crkva - tužna i blijeda. Fasada joj je bila dotrajala, požutjela. Stajao sam koji trenutak i gledao, čas u crkvu, čas u te šarene kuće… Pomislio sam kako je to nepravedno i tužno. Znao sam da ne želim takvu sliku još jednom pogledati. I u tom trenutku sam odlučio da je popravim, umijem", kaže Hasan Ahmetlić, 48-godišnji vlasnik kompanije Hifa Tank iz Tešnja.
Rukom prelazi ispod podzida dvorišta crkve, napravljenog od bijelih kamenih ploča, dok se iznad izvija vitki toranj crkve, svježe obojene u žutu i bijelu boju.
"Ovo smo napravili od kamena iz naše porodične firme, a za ostalo - fasadu na crkvi, prozore i farbanje unutrašnjosti - moja porodica i ja smo platili da se uradi", kaže dok dlanovima miluje bijeli kamen.
Neće da kaže koliko je to koštalo.
"Stid me je to govoriti. To se ne priča - daj i šuti", kaže skromno.

Penzija za majku Havu
Svećenik se, kaže, iznenadio kada je čuo da će jedan Bošnjak renovirati crkvu.
"A ja sam rekao da je to za mene čast, da će me osmijeh vjernika kada vide umivenu crkvu, učiniti bogatim", kaže Hasan, jedan od petero braće Ahmetlić, koji su vlasnici bh. giganta Hifa Grupe.
U crkvu, lijepo okrečenu i okićenu pred Božić, uvodi nas župljanin Marko Rajković.
"To što je Hasan uradio, to je nemoguće. Nemojte me pogrešno shvatiti, ali kod nas se čini nemogućim da neko iz jednog naroda nešto dobro uradi drugom. Ali, ja znam dugo Hasana i njegovu obitelj i mene to nije začudilo, oni su dobri ljudi, koji pomažu svakome, ne gledaju ko je ko, šta je, koje je vjere", kaže Marko.
Hasana zna, kaže, još dok je bio dijete. Njega, braću mu i roditelje tešanjska čaršija, veli, prvo je upoznala kroz posao, a tek poslije kroz školu, druženja….
"Hasan je, ako nije bio u školi, miješao beton u očevoj fabrici za pravljenje betonskih elemenata. Išao je sa ocem po Jadranu da radi, nikad nije dangubio", priča Mirko.
Hasan je pomogao obnovu još jedne katoličke crkve u okolini.
"Aha, onu gore na brdu Kondžilu", kaže Hasan i radije priča o drugim stvarima, o djetinjstvu, Tešnju…
"Bilo nas je petero braće i roditelji. Svi bismo čitav život već u šest sati bili na nogama i nije bilo sjediti onako. Ako nemaš šta radit - čisti snijeg, meti pred kućom. Otac je išao u Imotski da radi kao građevinac kod Ivana Žužela. Od tog čovjeka je naučio da možeš i nemati, ali platu radniku moraš dati prvog u mjesecu i mi se svi toga i dan-danas držimo.
Onda smo 1982. napravili svoju elementaru. Svi smo išli u školu i uporedo radili. Imali bismo samo jedan slobodan dan - za Bajram, a onda opet na posao. Sve bih ponekad dao samo da se miješalica pokvari, pa da bar malo odmorim, da se domognem kreveta", priča Hasan.

Kažemo da smo čuli da je on "onaj čovjek" koji je Havi Tatarević, majki iz Zecova kod Prijedora, kojoj je u ratu ubijeno šest sinova i muž, a entitetska vlast joj ukinula 75 eura pomoći koje je primala kao civilna žrtva rata, uplatio penziju za godinu dana.
Hasan popije gutljaj kafe i tiho kaže: "Jesam."
Dugo nam treba da ga navedemo na tu priču.
"Nisam ja za majku Havu ni znao. Nego, imam običaj ujutro otići u jednu kafanu na jutarnju kafu. Tako mi je jednog jutra konobar s kafom na sto spustio novine. Na naslovnoj strani je bio neki naslov o Energoinvestu, a  ispod o majki Havi, kojoj ne daju ni socijalnu pomoć. Nisam čitao ostale vijesti, samo tu. Spustio sam novine i nazvao u moju firmu i kazao im da se raspitaju na koji račun mogu uplatiti penziju", priča i prisjeća se kako mu je neki muškarac koji se javio na telefon kazao kako je bilo puno sličnih poziva, ali da niko nije uplatio novac.
"Rekao sam mu da ja imam obraz i vjeru u Boga, a njegovo je samo da izdiktira račun. I tako je i bilo. Sve sam unaprijed uplatio, dao sam joj penziju koliku ima i moja mati."


Pet kuća u pet sela za pet familija

Kaže da nije upoznao majku Havu, ali će jednog dana otići. Nije se s njom ni telefonom čuo niti hoće da ide - kada su tamo kamere i novinari.
"Zato nisam htio otići ni na dženazu, kada su ukopavali sinove majke Have. Bilo bi ružno da tada upiru prstom u mene, pričaju o meni, umjesto o njima, ali otići ću jednog dana, ako Bog da. A ovdje ima još puno takvih majki. Saznao sam da u Zvorniku ima još jedna kojoj je također ubijeno šest sinova i muž. Naumio sam joj pomoći."
Hasan kaže da nikad nije bio siromašan, samo se plašio da ne bude siromašan u duši.
"Daj i Bog će ti dati, a meni je dovoljno da me stigne samo jedno to dobročinstvo. Meni je najvažnije to što moja familija, moja djeca, supruga, nikad nisu rekli - što si ovom pomogao, trebao si onom. U ovoj zemlji živi puno naroda i svima u njoj treba biti lijepo."
Teško mu pada nabrajanje dobročinstava. Nikad ih nije brojao, ni zapisivao, niti se njima hvalio.
"Čekajte, dok nadođu", kaže i onda priča o djetinjstvu na selu.
"Puno smo radili i pristojno živjeli, tu na selu pored Tešnja. Ali, svejedno, kad si u malom mjestu, sve ti je daleko, predaleko. Tako sam s 15 godina prvi put vidio more - kada sam s razredom otišao na ekskurziju u Split. Bio je april, još hladno, ali ja sam se okupao. Mislio sam - sad sam vidio more i Bog zna kad ću opet."
Dok to priča "nadođe" mu kako su on i braća, njih petorica, napravili pet kuća u pet sela za pet ugroženih porodica.
U kojim selima, pitamo ga.
"Ne znam, nisam bio. Mislim u Jablanici, Kaloševićima, Javadžijama…. Ostalo sam zaboravio. Novac smo za gradnju uplatili preko udruženja Oslonac, mislim po 23.000-25.000 KM po kući."
Hasan ne zna ljude kojima su on i njegova braća napravili kuće, niti hoće da zna - da oni imaju potrebu da njemu ili njegovoj braći moraju nešto vratiti, da imaju osjećaj nelagode...

Stipendija studentima iz Somalije

Kaže da se vodi očevim i dedinim poukama "Daj, pa će ti i Bog dati" i "U stisnutu šaku ne može ništa pasti - ni para, ni dobrota, ni sreća."
"Bio je u Tešnju jedan Ašir. On bi uvijek, kad bi išao u džamiju, djeci putem dijelio bombone. Možda on nekad nije ni imao para, ali su džepovi uvijek bili napunjeni bombonama. Dok bi se vratio iz džamije, bili bi prazni, sve bi nama podijelio i svi smo ga voljeli", priča Hasan, a pogled mu odluta u daljini, kao da pokušava dokučiti to vrijeme i Aširovu ruku koja mu u dlan spušta bombonu u šuškavom sjajnom papiru.
Onda mu sjećanje opet "nadođe", pa priča o dječaku za kojeg je slučajno čuo na radiju - da je sam s majkom, da su siromašni, a on bi želio da ima laptop, pa mu ga je - kupio. Sjeti se i kako je pomogao jednoj ženi kojoj su u ratu poginula tri sina i muž. Čuo je, veli, od nekog kako, kada je pronašla muževe kosti, nije imala od čega sahraniti ga, pa je posudila, a onda joj je on poslao novac da taj dug isplati. Ni njeno ime ne zna, niti ju je upoznao.
Hasan ima sve, ali je, kaže, njegovo samo što je dao. Dok vozi kroz pitoreskni gradić, ljudi mu mašu, pozdravljaju ga, a on priča o Fetibegu, čovjeku toliko široke ruke da su mu ptice na nju slijetale.
"Fatibeg je bio gospodin u odijelu i dugom mantilu. Išao bi čaršijom i dijelio pare sirotinji. A onda stane, pruži ruku, a golubovi mu na nju slijeću. Ta mi je slika jedna od najdublje urezanih u sjećanju. Često mislim o toj ispruženoj ruci", priča Hasan.
I dok nas vozi na brdašce povrh grada, da nam pokaže pravoslavnu crkvu, jer tamo nekom, ni sam više ne zna kome - "ili popu ili nekom ko održava crkvu", daje mjesečnu platu. Kaže: "Šta ću, nemaju ni oni odakle." Odjednom pokaže na vitke bijele minarete džamije što se ukažu sa strane.
"Eh, pomogli smo i gradnju ove džamije", kaže i, dok o tome govori, već nailazimo na sljedeću džamiju, na sljedeću priču o dobročinstvu Hasana i njegove braće.
Onda mu pogled privuku dva dječačića koja s torbacima idu u školu. Kaže da jednog od njih stipendira.
"A imam dvoje studenta – djevojku i momka, iz Somalije, ili Nigerije, ne znam. I njima šaljem stipendiju", veli Hasan i pokušava se sjetiti iz koje su od te dvije zemlje.  Naziva nekog u svojoj kompaniji i saznaje da su iz Somalije.
Pitamo otkud da i njima pomogne, poznaje li ih, a on odgovara: "Ma, i tamo je bio neki belaj, valja i njima pomoći. Ne znam, kako ću znati ko su - insani su."
Dok idemo u Riječku džamiju u centru grada, čiju je obnovu također pomogao, pokazuje dokle je bila voda za vrijeme poplava i priča kako je pješice išao u Maglaj i Doboj. "Ljudi su bili po krovovima, niko im nije došao", sjeća se. On i njegova braća, odnosno uposlenici Hifa Grupe su, kaže, ljudima odnijeli hranu i vodu, a onda dali svu svoju mehanizaciju i ljudstvo kako bi im pomogli.
Muteveliju Riječke džamije Adema Karajlića pitamo šta ima reći o Hasanu Ahmetliću, a on se nasmije, zagrli Hasana, i kaže: “Uuu, sine moj, šta ću reći već sve najbolje. Samo da mu Bog dragi vrati ono što je on dao ovom narodu, to mu želim", kaže stari mutevelija.

Odijela za vatrogasce, alem za džamiju, skulpture za galeriju

Znamo da je Hasan Amhetlić učinio puno više dobrih djela nego što to želi kazati, pa ga puštamo da kaže samo što sam hoće. On priča o pjesniku - Tešnjaku Musi Ćazimu Ćatiću, o vremenu kada se Tešnju snimala serija "Tale", a on po njegovim sokacima vodio glumce, o filmu "Gori vatra", pokazuje gdje je koja scena snimana, onda nas vodi pred kuću Ademage Mešića. Bio je, kaže i dobrotvor, i publicist, i političar. Onda se sjeti kako je nekoj ženi platio da "dijete odvede da mu pregledaju oči", kako je kod Trebinja sreo vatrogasce iz Laste koji su se žalili kako nemaju "odijela s kojima mogu u vatru", pa im je on kupio osam kompleta, te kako je negdje iznad Mostara vidio grupu radnika koji su nešto čistili ispred džamije. Zastao je, kaže, i dao im sokove i hranu što je imao u autu i nešto para za kafu. Rekli su mu da džamiji treba novi alem (skupocjeni bakreni vršak na minaretu) i popraviti mihrab (centralni dio džamije koji označava mjesto Kible), a on je nazvao muftiju mostarskog, raspitao se koliko novca za to treba i - odmah uplatio…
Hasana je teško uhvatiti u kadar fotoaparata, jer izmiče, okreće se. "Nisam manekenka, šta me toliko slikate", kaže u šali.
Ali, kad kažemo da ćemo napraviti fotogaleriju, Hasanu "nadođe" još jedna priča.
"Galeriju?! Pa, pomogao sam ja i galeriju. Ima ona u Sarajevu, dole u Skenderiji, zove se Kolegijum (Collegium Artisticum)", kaže i prisjeća se kako ga je nazvao neki prijatelj iz Sarajeva i rekao da mu treba njegova pomoć jer "ne mogu iz Italije dovesti neke skulpture".
"Nekoliko dana sam sa direktoricom galerije hodao po Italiji, išli smo po neke papire, pečate, kupili skulpture, sve s mojim kombijem. I kad smo sve to sredili i došli na granicu, onaj graničar veli: 'Ooo, pa to je milionska vrijednost.' Pravo da vam kažem, ja pojma nisam imao da su te tepsije što smo nosili toliko vrijedne, ali eto, meni drago da sam ljudima pomogao, da se ta izložba održala."
Hasan lani nije imao vremena za godišnji odmor, niti sada ima planove za Novu godinu.
"Meni je najveći odmor i radost kada ljudi žive u miru i kada vidim radost u njihovim srcima. I nemojte me više pitati kome sam šta učinio, ne valja o tome puno pričati. I ovo što sam rekao, rekao sam samo zbog toga da podstaknem i druge koji mogu pomoći - da to i učine. Jer najveća je sreća u onom što možeš da podijeliš", kaže dok nas prati - Hasan, dobri čovjek iz Tešnja, čiju priču stoga i dijelimo.
Izvor: Al Jazeera

Allahova imena


1) Allah - Allah je Onaj, osim koga drugog Boga nema
2) Er-Rahman - Blagi
3) Er-Rahim - Milostivi
4) EI-Meliku - Vladar
5) EI-Kuddusu - Sveti
6) Es-Selamu - Čist od mana
7) EI-Mu'minu - Koji potvrđuje obećanja
8) EI-Muhejminu - Koji daje sigurnost
9) EI-Azizu - Koji sve pazi i prati
10) EI-Džebbaru - Snažni
11) EI-Mutekebbiru - Silni
12) EI-Haliku - Stvaralac
13) EI-Bari'u - Koji divno stvara
14) EI-Musavviru - Koji likove daje
15) EI-Gaffaru - Koji mnogo prašta
16) EI-Kahharu - Koji nadvladava
17) EI-Vehhabu - Koji mnogo poklanja
18) Er-Rezzaku - Koji obilnu opskrbu daje
19) EI-Fettahu - Koji sve rješava i otvara
20) EI-Alimu - Koji sve zna
21) EI-Kabidu - Koji steže
22) EI-Basitu - Koji pruža
23) EI-Hafidu - Koji spušta
24) Er-Rafiu - Koji diže
25) EI-Muizzu - Koji uzvisuje
26) EI-Muzillu - Koji ponizuje
27) Es-Semiu - Koji sve čuje
28) EI-Besiru - Koji sve vidi
29) EI-Hakemu - Sudac
30) EI-Adlu - Pravedni
31) EI-Latifu - Dobri
32) EI-Habiru - O svemu obaviješteni
33) EI-Halimu - Blagi
34) EI-Azimu - Veliki
35) EI-Gaffuru - Koji prašta
36) Eš-Šekuru - Koji je zahvalan
37) EI-Alijju - Visoki
38) EI-Kebiru - Veliki
39) EI-Hafizu - Koji čuva
40) EI-Mukitu - Koji pazi i uzdržava
41) EI-Hasibu - Koji obračun svodi
42) EI-Dželilu - Veličanstveni
43) EI-Kerimu - Plemeniti
44) Er-Rekibu - Koji motri na svaki pokret
45) EI-Mudžibu - Koji molbe prima
46) EI-Vasiu - Koji milošću i znanjem sve obuhvata
47) EI-Hakimu - Mudri
48) EI-Vedudu - Koji voli
49) EI-Medžidu - Slavljeni
50) EI-Baisu - Koji proživljuje
51) Eš-Šahidu - Koji je o svemu svjedok
52) EI-Hakku - Vrhovna Istina
53) EI-Vekilu - Sveopći Staratelj
54) EI-Kavijju - Moćni
55) EI-Metinu - Čvrsti
56) EI-Velijju - Zaštitnik
57) EI-Hamidu - Hvaljeni
58) EI-Muhsi - Koji i sitnice obuhvata i broj im zna
59) EI-Mubdiu - Koji je početni Stvaralac
60) EI-Muidu - Konačni proživitelj
61) EI-Muhji - Koji život daje
62) EI-Mumitu - Koji smrt daje
63) EI-Hajju - Živi
64) EI-Kajjiimu - Koji sve obdržava
65) EI-Vadžidu - Imućni
66) EI-Madžidu - Slavni
67) EI-Vahidu - Jedini
68) Es-Samedu - Kome se svako obraća
69) EI-Kadiru - Svemoćni
70) EI-Muktediru - Koji sve može
71) EI-Mukaddimu - Koji unapređuje
72) EI-Mu'ehhiru - Koji zapostavlja
73) EI-Evvelu - Prvi
74) EI-Ahiru - Posljednji
75) Ez-Zahiru - Jasni
76) EI-Batinu - Skriveni
77) EI-Valiju - Koji upravlja
78) EI-Mutealiju - Svevišnji
79) EI-Berru - Dobročinitelj
80) Et- Tevvabu - Koji kajanje uslišava
81) EI-Muntekimu - Koji ne ostaje dužan
82) EI-Afuvvu - Koji oprašta
83) Er-Reufu - Samilosni
84) Maliku-I-mulki - Gospodar svih svjetova
85) Zul-Dželali ve-I-Ikrami - Najveličanstveniji i Najčasniji
86) EI-Muksitu - Sveopći djelitelj pravde
87) EI-Džami'u - Koji sve okuplja
88) EI-Ganijju - Koji je bogat
89) EI-Mugni - Koji daje bogatstvo
90) EI-Mani'u - Koji oduzima bogatstvo
91) Ed-Darru - Koji stvara štetu
92) En-Nafi'u - Koji stvara korist
93) En-Nuru - Sveopće svjetlo
94) EI-Hadi - Koji upućuje
95) EI-Bedi'u - Stvoritelj (Prapočetak svega)
96) El-Baki - Vječiti
97) EI-Varisu - Konačni nasljednik svega
98) Er-Rešidu - Upućivač na dobro
99) Es-Saburu - Strpljivi, Koji ne hiti sa obračunom

Allah je uslišio moju dovu...


Sjedim u tišini sobe pokušavajući pretočiti bujicu nedovršenih misli u svoju priču o povratku na Siratul-mustekim... Nisam ni zamišljala da će biti ovako teško... prsti nad tastaturom lagano podrhtavaju kao da mi sve slike iz prošlosti oživljavaju pred očima... Sjećam se dobro, ja sa nekih sedam godina, mirna djevojčica kojoj je najdraže i najtoplije mjesto na svijetu bilo djedovo krilo. On me naučio svaku suru, pokazao kako da svojim dječijim ručicama uzmem svoj prvi abdest... Ah, nikad neću zaboraviti kako sam bila ponosna na sebe kada bi me postavljao da klanjam iza njega... Ono njegovo: "Aferim 'ćeri", značilo mi je više od svih diploma i priznanja koje sam poslije kroz školovanje dobila.
Dobri moj djed... Svaki dan bi mi prepričavao događaje iz života našeg Poslanika, s.av.s., a ja sam raširenih zjenica netremice zurila u njega i kao spužva upijala svaku riječ. Posebno bih se radovala Bajramima, jer bi me tad mama oblačila kao pravu malu mu'minku. Kako samo bila radosna što ću moći cijeli dan da se šećem u blagdanskim svilenim dimijama i neninom bijelom šamijom i da takva poljubim djedovu ruku. Allahovom voljom, usadio mi je ljubav prema islamu i u tim dječijim godinama bila sam posve ubijeđena da ću upisati medresu i ponosno nositi mahramu do kraja svog života... Ali,djed je ubrzo napustio svoju mezimicu. Došao njegov edžel! Dugo je trebalo da moje dječije srce prihvati da ga više nema. Osvrtala bih se stalno na mjesto pod starom jabukom pored kuće, gdje je prostirao svoju sedžadu...
Tako je vrijeme prolazilo, pubertetske boljke i bubice su me posve zaokupile, nisam više razmišljala o medresi niti pokrivanju... samo bih ponekad klanjala koji vakat i to je sve... Kroz srednju školu moje skretanje sa Pravog puta bilo je najizraženije. U domenu školovanja nikad nisam zastranjivala, uvijek najbolje ocjene, diplome... ali to nije hranilo moju dušu, bila sam prazna, izgubljena!
Potom sam pošla tražiti sebe u noćnim izlascima, uskoj odjeći, korziranju pred našim zabluđenim mladićima. Osjećala sam se kao komad mesa, poniženo i omalovaženo. Osjećala bih gađenje prema sebi, ali me prokleti šejtan uporno uvjeravao da uživam, da mi prija što sam predmet pažnje i komplimenata... ali, ono unutar sebe nisam mogla prevariti... Poslije svakog izlaska, došla bih kući sa nezaustavljivom željom da plačem, vrištim od neobjašnjivog očaja... To je bio moj unutrašnji alarm, kao da mi je Milostivi poručivao: "Znaš da to nije za tebe... okani se toga,vrati Mi se"!
Jedne večeri vratila sam se kući ranije nego inače, nisam više mogla da izdržim... Kao da je nastao neki vakuum u mojoj glavi! Osjećaj koji se ne može objasniti, kao da želim iskočiti iz svoje kože. Krenula sam u kupatilo da se umijem, ne bih li malo došla sebi i tada me zaprepastio prizor. Vidjela sam svoj lik u ogledalu, a nisam se mogla poznati. Otkud takvo crnilo na mom licu?! Abdestila sam i počela klanjati, ali glavu ne smjedoh podići od stida pred Allahom, na sedždi se već počeh tresti, dok su me suze umivale. Sad znam šta je to bilo...
En-Nuru nije dopustio da tmina grijeha posve utrne svjetlo u mome srcu! Tako sam se, hvala Uzvišenom, vratila namazu, više nisam propuštala vakta, ali je odluka o pokrivanju sazrela tek u trećoj godini fakulteta. Ovaj protekli ramazan promijenio mi je život... danju bih postila, a noći provodila u nafilama, zikru i čitanju Kur'ana, razmišljanju... Sad kad gledam unatrag, čini mi se da sam upravo tih dan pronašla samu sebe, pronašla sam Svjetlo, ellhamdulilah. Konačno, saopštim svojim roditeljima da se želim pokritii i desi se ono čega sam se bojala: negodovanje, odvraćanje,vika...
Govorili su mi da mi je neko "isprao mozak", da sam ekstremista, da pokrivena nikad neću naći posao, plašili me da više neću biti kao sve "normalne" cure, da me muški rod neće gledati kao prije. Nisam posustajala jer znala sam – to je moja kušnja! „Izdrži još malo“, ponavljala sam, „ta zaista sa tegobom je last“! Naredba Onog koji mi je život dao i koji će mi ga oduzeti bila mi je iznad svega... Patila sam što nisam imala podršku u svojim roditeljima, pa ni prijateljima, ali sam se uzdala u Najmilostivijeg, dovila da ih uputi i odobrovolji, a mene učvrsti u mome nijettu... Subhanallah, bilo mi je uslišano!
Jedno jutro majka me postavila ispred sebe i rekla: "Babo i ja cijelu noć nismo oka sklopili... strah nas je da će nas Allah kazniti što te odvraćamo... pa eto, kćeri, ako si srcem odlučila, mi te više nećemo sprečavati"... Allahu ekber! Nisam mogla vjerovati šta čujem! Samo noć prije imali samo žustru raspravu o tome i nije bilo govora da će se predomisliti ikad, a kamoli tako brzo... Ali, to je bio još jedan dokaz menii da kad El-Fettahu hoće nešto, samo kaže: „Budi“, i ono bude..
I tako, prije godinu i po, u ime Allaha Milostivog, Samilosnog, stavila sam hidžab. Tek kad sam se vratila na Pravi put, shvatila šta je smisao života na ovom svijetu, moja prsa su prostranija, nema mjesta tuzi ni malodušnosti. A i kako bi bilo kad je uz mene Onaj koji voli, Onaj koji prašta, Onaj koji daje opskrbu. Sretnije od mene nema, sad kad znam da ispravnom stazom hodim... ne dotiču me ni zlobni komentari na fakultetu, ni prijeki pogledi. Onaj osjećaj kad čista srca stanem pred Allaha da molitvu obavim, kad izađem na ulicu pokrivena onako kako je On zadovoljan, ne bih dala za sav dunjaluk. Hvala Allahu koji me je uputio, pomogao i učvrstio...
Dovim za svu našu braću i sestre koji prolaze kroz ista iskušenja da ne posustanu i da istraju... Napravimo Džennet u svojoj dušama, da bi nas Dobri, inšallah, u Džennetu sastavio...
Sestra A. J.

Čestitam svim muslimanima za novu godinu…


Čestitam svim muslimanima za novu godinu njihovu čvrstu odluku da neće obilježiti “najluđu noć” u godini.
Čestitam svakom pametnom mladiću i djevojci koji razmisle o ovoj noći, noći muka i glavobolje, pa odluče da se ne odazovu na poziv prijatelja za proslavu ove noći. Čestitam im što će odbiti nagovaranja u kojima se ističe da će se dobro zabaviti ako cijelu noć provedu urlajući ni sami ne znajući zašto ili u najmanju ruku zbog toga što svi urlaju.
Čestitam svakom roditelju koji svom djetetu ne dozvoli da se u ovoj noći “izurla” i koji ostane u svojoj kući čuvajući svoju tradiciju dini islama.
Kako ne osuditi “najluđu noć” kad nas svaki put glava zaboli kada čujemo o njenim posljedicama, kako za one koji su u njoj urlali, tako i za probleme koje naprave u svojoj okolini.
U ovoj noći, kako kažu, sve je dozvoljeno: plašiti male bebe paljbom petardi u ponoć pa sve do same zore, skakati i plesati do iznemoglosti jer starci koji žive sprat ispod nemaju tu noć pravo  pozvati u pomoć  jer bi time uskratili neizmjernu sreću i urlanje tim “sretnim” mladićima.
Kada bi svi oni koji željno čekaju ovu noć barem na tren zastali i razmislili o toj noći, zapitali se šta ta noć ima zajedničko sa nama, muslimanima, kakve veze s nama ima glavni lik u toj noći koji je uvijek nasmijan i koji djeci uručuje paketiće koje su platili njihovi roditelji?! Kad bi…
Taj glavni i omiljeni lik novogodišnjih ludorija jeste Djeda Mraz, onaj bjelobradi čiko u crvenom, o kojem Wikipedija navodi sljedeće:
“Porijeklo ovog lika je iz starih religija germanskih i slovenskih naroda. Pokrštavanjem ovih naroda, njihova vjerovanja su kombinovana sa likom hrišćanskog episkopa Nikole…” koji će za nekoliko dana “obradovati” muslimansku djecu sa svojim prelijepim darovima i uliti im nadu da još uvijek ima ljudi dobre duše.
Kada znamo da se novom godinom po gregorijanskom kalendaru obilježava rođenje Isusa (Isaa, alejhis-selam), čiji je datum rođenja zasigurno netačan jer do sada to ničim nije dokazano, i ako imalo razmislimo o tome, shvatit ćemo da je slavljenje obilježavanje Nove godine usko vezano za kršćanstvo i tretira se vjerskim praznikom baš zato što se pojavljuje sveti Nikola i zbog samog rituala dočeka ponoći, koje kod muslimana ne predstavlja promjenu jednoga datuma u drugi, već je od naše tradicije da sutrašnji dan nastaje nastupanjem akšam-namaza, poput dolaska mjeseca ramazana gdje prvu noć klanjamo  teravih-namaz, a još nismo zapostili.
Islam strogo zabranjuje oponašanje kršćana i židova u njihovim vjerskim ubjeđenjima i obilježavanje njihovih praznika, kao što Allah u Kur’anu kaže:
“I ako bi se ti pokorio njihovim prohtjevima nakon što ti je jasno obznanjeno, ne bi mimo Allaha sebi našao zaštitnika niti pomagača”.
U povodu obilježavanja kršćanskih praznika, poznati hafiz imam Zehebi odgovorio je onima koji su govorili da to obilježavaju radi žena i djece kako bi se razveselili:
“Najgore stanje ljudi jeste kod onih koji svoju porodicu i djecu izlažu Allahovoj srdžbi.”
Također imam Zehebi prenosi predaju od Abdullaha b. Amra, radijallahu anhu, u kojoj se navodi da je rekao:
“Onaj ko u danima kršćanskih praznika ukrasi kuće i ulice i onaj ko ih oponaša u tome, a zatim mu dođe smrt a da se ne pokaje od toga, bit će proživljen sa njima na Sudnjem danu.”
(Bilježi imam Bejheki, a šejhul-Islam Ibn Tejmijja ocijenio ju je vjerodostojnom)
Mi muslimani imamo dane u kojima se veselimo i slavimo onako kako dolikuje svakom pametnom i razumom obdarenom čovjeku, imamo svoje praznike, dva Bajrama, koji su nam dovoljni i zato se kanite te “lude noći” kako vas ne bi potpuno izludila!
Molim Allaha da svakome podari snage i pronicljivosti da istinu vidi istinom i da je slijedi, a da neistinu vidi onakvom kakva ona i jeste i da se kloni njenog puta! Amin!

Podijelite ovaj sadržaj...

Poučna priča: Zekonja


Oduvijek se u Žepi znalo za moral i red i po nepisanom se pravilu znalo ko se od koga more oženiti i đe se koja cura more udati, a rodbinske veze su se čuvale sve do devetog koljena. 
I ne samo to, vodilo se računa i o hajvanu; znalo se kod koga su najbolji bakovi, kako bi telad bila što formastija, bez obzira da li se šćela „držati“ ili prodati na pijaci. Ne pamtim da je ikad u Žepu doš'o veterinar da osjemeni ni krave ni ovce, jer se to kosilo sa moralom žepljaka i podrugljivo su na sijelima pričali kako veterinar dolazi u neka prigradska rogatička sela i da nije skup, te da se seljacima iz tih sela kobajagi bolje isplati veterinar nego bik i ovan.
Pravi domaćini su vodili računa o pasmini krava, te bi kjave i najformastiju mušku telad ostavljali za držanje, a ostalo bi se hranilo za pijace. Držali su samo bosansku bušu, kojoj nije trebalo puno hrane da prezimi, jer bi zimi jela šašu, slamu, pa i spareno sijeno, a ljeti bi je bilo hora hraniti, jer bi se začas napasla na strnjiku ili idući paske oko puta. Buša je davala mlijeka baš koliko treba za tele, kućne potrebe domaćina, vikendaše i rodbinu iz Saraj'va i Rogatice da im se „šta pokuči iz ruke“. 
I čudio sam se što ti građani žive u gradu, a fale selo iz kojeg sve odnesoše; najrumenije jabuke i kruške „trganice“, najbolje kumpjere iz trapa, luk svezan u vijence ili zavezan u stare ženske nakinute čarape izvješan ispod strehe stare štale, kupusrepe, pečenjke, kukuruzno i ječ'meno brašno, najhasulnije suhe šljive, orahe kokavce, dok smo se mi patili sa koštunjevcima, med, pekmez, mlado i topljeno maslo, kajmak, mladi sir i sir iz kabla, domaće ljuske (jaja), pa čak i sirće, sirutku, žaru i zelje od kravlje repe. Sve je građanima valjalo i bili su spremni i da zbog tereta u gepecima ili galerijama auta odvale auspuhe ili da im ispušu gume u starim ohrdanim Fićama, Stojadinima, Škodama, Moskvićima i Ladama, a nama, bolje reći mamama bi donosili Linđu i Rahatlokum, koji bi se nosili drugome ili bi ih mi pojeli tek kada im dobro zastari rok trajanja. Kasnije se počeo donositi sok Lero, koji bi se mutio samo kad neko dođe.  
Telad bi samo prvi mjesec držali na mlijeku, a onda bi se prihranjivala mekinjama, kukuruznim brašnom i hasulnijom otavom. I ne bi se puštala iz štale dok ne bi bila spremna za pijacu, pa bi po kamenju hodala baško žepske snahe u štiklicama. Muškoj teladi se u pogledu dojenja po nepisanom žepskom pravilu davala prednost, tako da su više i duže dojila. A kada bi nekoga upitali zašto je to tako, oni bi samo slegli ramenima i rekli „đe se muško i žensko u žepi more porediti?“
Domaćini su se najviše plašili da tada tele ne slomi nogu, jer bi se odmah moralo priklati, a meso bi komšiluk kupovao više iz hatora, jer se svaki dinar čuv'o za školanje đece, a i ako bi kupili, to bi bila kila-dvije, jer ga se nije imalo đe držati, pošto većina nije imala frižidere ili ako je i imala, bili su utrnuti i više su služili za sušenje opranih suda na njima, nego za to da se hrana ne pokvari, jer je bio jazuk trošiti struju.
Mi smo godinama držali Milavu, za koju je r. mama jednom govorila da je steona sa 14. teletom. Većinom je telila mušku telad i od nje smo uvijek imali najbolje volove, a od ženske teladi smo za kuću ostavili Bjelavu, Šarku i Balju. Mama je govorila da joj je Milava najbolja na mlijeku, a i da teli najbolju telad. Bjelava i Balja su imale više mlijeka od Šarke, ali im je mlijeko bilo rjeđe. Kada bi se u čanke i karlice u koljebi i šupi izlilo mlijeko, oni masniji sudi od Šarke bi se iznosili pred musafire, a i maslo joj je bilo nekako žuće i ukusnije i čuvalo bi se za r. amidžu Halila i r. dajidžu Jusu.
Babo je u Takvimu uredno vodio evidenciju kada je koja krava vodila i kada joj se vakat oteliti. Kada je jedne godine Šarka bila pred oteljaj, babo viče mami da ako bude muško tele, da će ga ako Bog-da držati, jer su Zoronja i Bjelonja ostarili, pa ih valja zamijeniti juncima.
Kada se primaklo vrijeme Šarkinog oteljaja, mama je dvije-tri noći obilazila po svunoć i vazdan, pa joj u štali ostavila i upaljenu sijalicu, bez obzira što je jazuk da se troši struja. Šarka se otelila jedno jutro pred zoru, dok je mamu od umora ufatio san. Kada je ušla u štalu nađe je kako liže sivog volu, koji je pred njom drhatao kao prut i činilo se da će se svakog trena svaliti. Mama ga po glavi obrisa slamom i navede da prvi put podoji. Dadoh mu ime Zekonja, jer mu je dlaka bila najbliža zecu kojeg mi je babo prije na nekoliko dana ufatio na Crkelju koseći ječam. Mami je najvažnije bilo da se Šarka hairli otelila i da nije pojela pometinu, jer se ponekad znalo desiti da se krava pometinom udavi. A onda je pometinu odnijela i zarovila u dno đubreluka, jer je bilo grehota ostaviti je nako, da je paščad ne pojedu.  
Tako je to bilo u Žepi, krave su se telile, a ovce janjile bez pomoći veterinara. I žene su se kod nas birvaktile porađale bez doktora i bez bilo kakvih pregleda i praćenja trudnoća, jer je bilo sramota da neko vidi da je žena trbava, a kamoli da ide kod muškog doktora meazellah (ne dao Allah).
Ne znam je li mi bilo draže što je Šarka otelila Zekonju ili što će nam mama odmah istoga dana napraviti grušonju, od domaćih jufki koje je prije na noć sa velikom pažnjom pekla na plati starog Smederevca, mada je govorila da joj je žao da ne umanji teletu. Pita je mogla biti i veća i deblja da se po žepskom adetu grušonja nije davala i komšiluku, da i oni okuse. E da mi je danas te grušonje i te hajir mamine dove za nas koji jedemo, ali i za hajvan!
Zekonja je bio laćoguz, tako da bi već za koji dan podojio do zadnje kapi, pa ga je mama brzo morala zatvarati u prijegradak, a za koji dan i vezati na teleći lanac. Zekonja nije volio da bude svezan i stalno se zatez'o i vrtio, tako da je nekoliko puta iz lanca izvlačio glavu, pa bi podojio i Šarku i Bjelavu, tako da bi se mama iz štale vraćala prazne rukatke. 
Kada je Zekonji bilo oko mjesec, mama mu je počela smanjivati njegovu dozu, ali ga je prihranjivala domaćim mekinjama i kukuruznim brašnom. Žepljaci su tek pred agresiju počeli kupovati koštano brašno i često su o tome pričali kako telad od njega bolje napreduju, ali da je nezdravo, jer se u „njega svašta tura“. Za oko dva mjeseca Zekonja je ojač'o tako da ga mama nije mogla sama odlučivati, pa smo joj pomagali ja i moja starija sestra Emina. Ubrzo ga ne mogasmo saulisati, tako da mu je mama ljevala mlijeko u tekne.
Od kako je Zekonja počeo jesti mekinje i kukuruzno brašno, ja mu započnem davati po koju kocku šećera i kradom po koji komadić kukuruze i koju šaku kukuruza. Zato kada bih se ja pomolio na vrata, on se sav uznemiri, pa skače u jasle i otima sa lanca. 
Kada mu je bilo oko pola godine, pomalo smo ga počeli puštati sa kravama da pase na Crkelju, a sa godinu je počeo da buče i razvaljuje ograde i sijena. Prvi bi „podabro“ sve kruške i jabuke, a najviše je volio staru Kantarušu i za razliku od drugih goveda, nisam se plašio da će se zadavaiti, jer bi jabuke i kruške začas shrum'o. Znao je ulećeti i u kukuruze i založiti onako zajedno sa šašom, a ja bih ta mjesta zagazio i prekrio travom, a u gaj bacio korijen, da babo ne vidi da je bilo zijana. Na Crkelju je od neke siline i potrebe za bodenjem staru divljaku kod guvna skroz ogulio, a nogama je iskop'o dvije jame. Kada bi u daljini osjetio hajvan, prestao bi pasti i počeo bi rikati i kopati prednjim nogama. 
Babo ga je počeo fatati u jaram sa Baljonjom koji je bio stariji, ali mirniji. Zekonja je zbog svoje siline vuk'o u stranu, tako da je mogao biti i dešnjak i ljevak, samo mu je trebalo naći boljeg parca od Baljonje. Vrat mu je bio ogroman i stopio se sa glavom i prsima, tako da su mu svi teljizi ispod strehe klanice i stare koljebe bili tijesni.  
Mama mi jednu veče reče da je dok ga je vezala za jasle na nju „fukno“. Te jeseni sam sa nepunih sedam godina, „prije na godinu“ kren'o u školu i jedva sam čekao da se vratim iz škole, na brzinu pojedem pokajmačenu krišku hljeba, na koju bi mama između prsta malo potrusila šećera i da sa komšijama Mevćom, Musom, Dževadom, Bajrom i Mesudom poigram u Hrašću lopte. Igra bi se morala prekinuti čim bi me mama zovnula i valjalo je hajvan goniti u Kotarić da se do mraka napase.
Babo je iz Rogatice dolazio kući petkom naveče, a ja bih ga jedva čekao, pošto nam je svaki put donosio veliki „kupovni hljeb“, a nekad i dva, a bio je ukusniji od maminog šeničnog hljeba, posebno kada bi u njega pomiješala više ječmena brašna.
Jedne subote nakon ranog sabaha i doručka, dok sam ja kidao štalu, što je uglavnom bilo moj posao zadnjih nekoliko mjeseci, mama je muzla krave, a babo je već pred štalom cijepao drva. Mama pusti hajvan da se napoji na koritu, ali kako Zekonja iziđe pred štalu poče da buče i krenu prema babi, koji ga udari držalicom nekoliko puta među rogove, ali Zekonja je išao naprijed. Babo prođe iza trešnje, otvori vratnice i iziđe na put, a Zekonja dva puta riknu, nabi na rogove velike vratnice, baci ih na put, pa dok pređe preko njih slomi nekoliko parmaka i za babom, koji je uzmicao uz put do vrh Kamenjica, do stare Baljače. Babo udari Zekonju još nekoliko puta držalicom, a on stade, podiže glavu i ponosno zarika i bučući vrati se pred štalu. 
I bi mi drago da ima neko ko se ne plaši babine držalice, a kamoli kaiša.
Ide babo niz Kamenjice brišući znoj uredno složenim rubcem i u huji reče: „Zekonja li Zekonja! U srijedu ćeš ti meni ako Bog-da na pijacu!“ Kako to čuh, zaplačem iz sveg glasa, jer mi je bilo žao Zekonje, ali sa babom se nije smjelo raspravljati. 
Pred veče je babo otiš'o kod Ibre Čavčića Gradine i dogovorio da u narednu srijedu, kada je u Žepi pazarni dan dođe, „ukoljenči“ Zekonju (sveže mu na kratko prednju nogu i rogove), oćera na pijacu i proda ga jal Hamdiji Hruščovu, jal Stojanu. U taj vakat je narodna vlast zabranjivala šver hajvanom hadžiji Hasanu Zimiću koji je najbolje plać'o.
Začas prođoše ta tri dana i u srijedu ujutro kada sam „zajmio“ krave da čuvam u Vinjazi, Zekonja je ostao u štali. Gradina ga je porano oćer'o na pijacu i prod'o. Kada sam iš'o u Školu Zekonju sam vidio izdaleka i od tuge za njim potekoše mi suze.
Nastava mi se uduljila, a ja jadva čekam da vidim Zekonju prije nego ga natovare na kamion i oćeraju za Rogaticu. Kada sam se približavao Ambulanti vidim da tovare Zekonju, ali kako ga natovariše na kamion, on poče da bode drugi hajvan, pa ga odmah vratiše sa kamiona. Viče Hamdija Hruščov „Zvaću ja da za njega šutre pošalju kamion“. 
Zekonju su jedva svezali za hrast, ispod Bjelila, u blizini stare stočne vage. Plačući sam mu prišao da ga počešem, a on pade na koljena, ispruži vrat i kao da me moli da mu odriješim lanac i priuzu.
Sjedio sam pored njega podugo i plak'o, a onda otiš'o kući i donio mu krošnju najhasulnijeg sijena, malo kukuruza, tri kocke šećera i kašagiju da ga još jednom izkašagijam. Ostao sam sa Zekonjom sve do crnog mraka, a onda sam „leteći“ u strahu za čas stigao kući, obazirući se uz Bjelila na Kuduzovu kuću, a uz Hamzovinu plašeći se da šta ne bahne.
Pojeo sam na mamino insistiranje malo kumpjeruše, mada mi se zbog Zekonje nije jelo i do kasno u noć sam o njemu razmišlj'o. Bilo mi je žao što ga nisam odriješio i doveo kući, da u štali prespava još jednu noć, ali sam znao da sam to uradio da bi me babo „prebio“ starim izlizanim kaišem, da ne bi mog'o lju'ski sjesti tri dana. A onda sam se brinuo da Zekonju šta ne prepa'ne iz Kuduzove kuće, koja je dugo vremena stajala nenaseljena, a i nakon što je kupio r. Mustafa Karić, pričalo se da je zanoćio samo je'nu noć i da više nije smio, jer mu se svunoć nešto prikazivalo; na tavanu su hlupali sudi, a u kući i oko kuće je bio neki tutanj i huka. Slušao sam kako su stari ljudi i žene govorili da je to „sikluk na kuću, jer je napravljena na turskom groblju“, te da je neko od nasljednika prevario nekoga, pa mu se „ne da biti rahat“. 
Jedva sam zasp'o, a kada me mama budila na rani sabah, čujem da rominja kiša, pa mi opet bi žao što mi Zekonja kisne. Nakon sabaha sam mu dok se još nije ljudski ni razviđelo o'nio krošnju sijena i zobnicu kukuruza. Dok sam silazio niz Bjelila Zekonja poče bukati i rikati, jer me bezbeli osjetio. Nisam se kod njega smio dugo zadržavali, jer mi je valjalo goniti krave da se napasu, a onda u školu. 
Kada je Sunce odskočilo i kada su prvi obadovi počeli ujedati hajvan sa Brezove ravni se začu zvuk motora starog telećaka, koji je iz Rogatice mahsuz došao po Zekonju, a ubrzo se telećak već penjao uz Previš. Tješio sam se da im se Zekonja možda prilikom utovara nije oteo i nadao sam se da će se ipak pomoliti. To su bile samo moje dječije želje i nadanja. 
Utihnula je Žepa od rike i buke moga Zekonje, koji je samo zato što je bio silan i što je udario na babu umjesto u jaram, završio u Rogatičkoj klaonici, a nešto mi je ostalo krivo i na Ibru Gradinu, što ga ukoljenči i odvede na pijacu, ali i na babinog tetića Hamdiju Hruščova, što ga pazari. 
Kasnije sam kroz život shvatio da je slično i sa ljudima; hrabri, snažni, silni i odvažni uglavnom bivaju sklonjeni, prekomandovani i žrtvovani, a oni drugi manje vrijedni, mirni i poslušni žive i uživaju, samo zato što su poslušni, što se ne „iskreću na domaćina ili šefa“ i što ne znaju ni bukati, ni rikati i što im odgovaraju svi teljizi, jarmovi, plugovi, rala, drljače i saone i njima ne trebaju kandžije, jer su navili da tegle i na obični povik!!!   

Sarajevo; 09. mart 2014.g. Nezim Halilović Muderris