Medicinske koristi sedžde[1]
Sedžda je jedinstven položaj ili stav u
redovnim molitvama (namazima), koje bi musliman trebalo da obavlja barem
pet puta dnevno. Iako osnovna svrha obaveznih namaza nije da ljudima
omogući tjelovježbu, ipak sve više se prepoznaje da namaz obiluje
medicinskim pogodnostima za ljudsko tijelo. Ovdje vrijedi spomenuti da
je Časni Poslanik Muhammed, s.a.v.s., navijestio u hadisu koji bilježi
Ibn Madže kako je namaz lijek za mnoge bolesti. Činjenica je da je
osoba, koja svoje namaze obavlja redovno, i to u džamiji, zaštićena od
mnogih bolesti, od kojih su mnoge bile nepoznate Muhammedu, s.a.v.s.
Položaj sedžde, u kojem čelo dotiče zemlju, isključivo je vezan za formu
muslimanske molitve. To je vrhunac muslimanske molitve i, kao što se
navodi u hadisu, musliman je Uzvišenom Allahu najbliži u tom položaju.
Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:
"Allahov rob najbliži je svome Gospodaru kada je na sedždi; zato, dok
ste u tom položaju, učite što više dove." (Sahih el-Buhari)[2]
A'iša Siddika, r.a., pripovijeda da je
Poslanik, s.a.v.s., znao produžiti sedždu u tolikoj mjeri da se moglo
proučiti pedeset ajeta iz Kur'ana prije nego bi on, s.a.v.s., podigao
glavu. (Sahih el-Buhari)[3]
U još jednom hadisu Enes ibn Malik, r.a., kazuje da je Časni Poslanik,
s.a.v.s., savjetovao muslimane da ruku' (naklon, pregib) i sedždu
obavljaju ispravno[4]. U drugom hadisu savjetovao je da se sedžda i ruku' obavljaju staloženo i da se ustaje samo kada se tijelo potpuno umiri.[5]
Takođe, upućujući dove za pobjedu, Poslanik, s.a.v.s., dugo je bio na
ruku'u i sedždi u posebnim namazima za vrijeme pomračenja. Otuda prvi
pozitivan učinak na osobu koja pada ničice, odnosno obavlja sedždu jeste
to da je ta osoba tada najbliže Allahu i, stoga, u tom stanju ona je
kadra upućivati dovu. To je ogromna psihološka prednost i pruža
olakšanje osobi s obzirom na to da je život pun briga i u tom položaju
zadobiva barem privremeno utočište od tegobnih situacija. Kada neko
odlazi na sedždu, cijelo njegovo tijelo je aktivno, u pokretu. Ovaj
položaj se može posmatrati kao mini ronjenje jer musallija
(onaj koji obavlja namaz) naslanja čelo na tlo, dok su njegove ruke
postavljene s obje strane. To aktivira većinu tjelesnih mišića, ako ne i
sve, i dobro im dođe, jer im pruža jednu vrstu vježbe. Ruke su tada
specifično ispružene i zbog toga bi podlaktice, kao i mišići ruku,
trebalo da nose svu težinu u položaju sedžde. Ovo omogućuje priličnu
vježbu mišićima gornjih udova. Poslanik, s.a.v.s., u hadisu[6]
savjetuje da se podlaktice ne prislanjaju uz tlo, već da se drže
podignute iznad tla, a to je bolje za mišiće podlaktica i ruku.
Sedžda je poseban položaj zato što je to
jedini stav pri kojem se mozak nalazi ispod nivoa srca i zbog toga, po
prvi put, krv struji prema mozgu punom snagom, dok u svim ostalim
položajima (čak i kad leži) mozak je iznad srca, koje tada mora raditi
protiv gravitacije da bi otpremilo krv u mozak. U položaju sedžde, zbog
povećane opskrbe krvlju, mozak prima više hrane, a to ima dobar učinak
na pamćenje, vid, sluh, koncentraciju, psihu i sve ostale kognitivne
sposobnosti. Ljudi koji svoje namaze obavljaju redovno imaju jaču volju i
u stanju su nositi se sa životnim poteškoćama na mnogo bolji način. Kod
takvih su manje učestale glavobolje, psihološki problemi i druga
oštećenja kognitivnih funkcija. Pri jedinstvenom položaju sedžde mišići
vrata ostvaruju najbolju vježbu. Oni moraju preuzeti opterećenje kada se
čelo stavi na tle, usljed čega vratni mišići jačaju. Svako je u stanju
osjetiti napregnutost vratnih mišića dok je na sedždi, a pogotovo
aktiviranje vratnih i mišića lica, kada se glava podiže (npr. nekoliko
centimetara iznad tla). Primijetićete da se vrlo energično miču.
Snažniji vratni mišići znače to da će vratni pršljenovi biti bolje
zaštićeni. Snaga vratnih mišića je bitna jer glava leži na vratnom
pršljenu, kojeg potpomaže vratna muskulatura. Zapravo, glava obavlja
rotirajuće pokrete preko vratnog pršljena. Pri svakoj nesreći cervikalno
ispitivanje vrata je posebno značajno za liječnike, zbog njegove
iznimne važnosti. Rijetkost je da će osoba koja svoje namaze obavlja
redovno dobiti uobičajenu vratnu mijalgiju[7] ili cervikalnu spondilozu[8], osobito zbog toga što vratni mišići postanu veoma jaki usljed 34 sedžde koje se svakodnevno izvrše tokom pet dnevnih namaza.
Također, vjeruje se da je položaj sedžde dobar tretman za retroverziju maternice[9],
od koje boluju žene. Većina nas ne zna da je položaj sedžde odlična
vježba za muškarce (za potenciju). To može biti vrijedna informacija za
ovisnike o viagri. Prilikom ustajanja sa sedžde perinealni mišići[10]
su jedni od onih mišića koji povlače trup nazad u sjedeći položaj
praveći energične kontrakcije. Slično tome prilikom ustajanja sa sedžde
perinealni mišići se ponovo energično mobiliziraju, a to uveliko
osnažuje mišiće važne za potenciju. Sedžda, besprimjeran položaj, ima,
također, pozitivne efekte na mišiće leđa, jer odlazeći na sedždu i
vraćajući sa nje leđni mišići vrše energične kontrakcije i postaju jači.
Vjerojatno je to razlog usljed kojeg će osoba koja redovno obavlja
namaz rijetko imati bolove u leđima. Nakon obavljanja sedžde musallija
ili ustaje ili sjedne i uči ettehijjatu. U tom položaju osoba
smireno i opušteno sjedi, dok su joj ruke naslonjene na podavijena
bedra. To uveliko sliči relaksirajućem položaju joge[11] i ima umirujuće dejstvo na bilo čije zdravlje i intelektualnu aktivnost.
Poslanik Muhammed, s.a.v.s., imao je običaj odužiti ruku' i sedždu, i savjetovao je da se tako čini. U svjetlu navedenih činjenica, prikladno je reći da je i sa medicinskog stajališta ovaj savjet zlatno pravilo za očuvanje zdravlja. Na kraju valja podsjetiti da namaz nije namijenjen radi fiskulture, premda, postoji dosta medicinskih koristi povezanih s namazom. Ipak, najveća blagodat je duševni mir, koji osoba zadobija izvršavanjem svoje obaveze prema Allahu, dž.š., tako što obavlja farz (tj., udovoljava Allahovoj, dž.š., naredbi u pogledu namaza).
Autor: Dr. Muhammad Karim Beebani
Sedžda[12]
Tokom sedžde, glava zauzima niži položaj
u odnosu na srce i, stoga, krv teče lakše do mozga pošto srce ne mora
raditi suprotno gravitaciji. To ubrzava opskrbu mozga hranjivim tvarima
koji je odgovoran za izlučivanje neurotransmitera[13]
kao što su GABA, serotonin, dopamin, enkefalin, endorfin, acetilkolin,
glutamat, anandamid, itd. Ovi neurotransmiteri su odgovorni za
blagostanje, mir, zadovoljstvo, spokojstvo i optimizam određene osobe i
pridonose uravnoteženom duševnom stanju. Lagahno vježbanje poboljšava
kondiciju i emocionalno blagostanje te povećava dugovječnost. Fizički
pokreti tokom obligatnih dnevnih sedždi poboljšavaju fleksibilnost,
koordinaciju te opušteno i blago reagiranje. Adrenalin i noradrenalin,
koji su odgovorni za dinamiku slijeda, za vrijeme namaza javljaju se u
kombinaciji sa spokojstvom i mirnoćom sedžde, zbog lučenja enkefalina,
endorfina, GABA-e, glutamata, serotonina, dopamina i drugih
neurotransmitera. To čini klanjače jedinstvenim u smislu da se u istom
pojedincu objedinjuje dinamičnost sa mirnoćom, euforijom i
dostojanstvom. Učinci adrenalina i noradrenalina su očiti, čak i nakon
što namaz završi, o čemu svjedoči nastavak fizičke i mentalne
aktivnosti. U stvari, čak i pomisao ili namjera (nijjet) obavljanja
namaza dovoljna je da se aktivira simpatički nervni sistem[14]
na lučenje adrenalina i noradrenalina. Osobe koje obavljaju namaz
izjavljuju da se osjećaju puno bolje i zdravije. Kod starijih osoba,
nivo fiziološke aktivnosti je u padu. Kosti postaju tanje i
osteoporoznije. Koža, također, postaje tanja i naboranija. Procesi
obnavljanja u tijelu postaju sporiji, a imunološke reakcije ograničene.
Rezervne funkcije svih vitalnih organa slabe i stariji su podložniji
padovima i bolesti. Međutim, klanjači, postajući mukellefuni[15],
ponavljanjem pravilnih tjelesnih pokreta tokom obreda poboljšavaju
tonus i snagu mišića, snagu tetiva, fleksibilnost zglobova i
kardio-vaskularne resurse. To omogućuje tijelu da poboljša kvalitet
života i da izađe u susret neočekivanim zahtjevima kao što je trčanje za
autobusom. Blaga tjelovježba, također, poboljšava izdržljivost,
samopoštovanje i samopouzdanje. Pokretljivo tijelo pomaže u sprječavanju
osteoporoze kostiju kod starijih muškaraca i žena nakon menopauze.
Aktiviranje pumpe lisnog mišića pokretima zgloba sprječava duboku vensku
trombozu[16],
čest uzrok plućne embolije i hroničnih čireva na nogama starijih osoba.
Lučenje hormona rasta dodatno se povećava tjelovježbom tokom namaza.
Pošto je ovaj hormon neophodan za formiranje kolagena[17],
to može biti važan faktor za prolongiranje boranja kože kod onih
muslimana koji obavljaju propisane namaze. Namaske radnje poboljšavaju
raspoloženje, razmišljanje i ponašanje. Iako se memoriranje kratkoročnih
događaja[18]
pogoršava u starijoj dobi, namaz poboljšava pamćenje kod starijih
osoba, čak i za kratkoročne događaje, zadržavanjem memorijskog sklopa i
opsega u mozgu otvorenim, pomoću neurona koji komuniciraju jedan s
drugim, posebno putem stalnog ponavljanja ajeta iz Kur'ana Časnog i
drugih zapamćenih dova koje slave Allaha, dž.š. Ovaj postupak, također,
pomaže da se um zakloni od drugih nadolazećih negativnih misli.
Ponavljanje namaza, dove veličanja i slavljenja, zikr (riječi kojima se
slavi i veliča Allah) i aktivnost mišića, u kombinaciji sa pasivnim
ignoriranjem intruzivnih misli, otklanjaju stres putem blage i
opuštajuće reakcije, što dovodi do smanjenja krvnog pritiska i unutarnje
smirenosti. Ponavljanje ajeta iz Kur'ana ublažava i prekida period
stresa, jer se u aktuelnom trenutku nalazimo ispunjeni Allahovom rječju i
prestajemo brinuti o prošlosti ili budućnosti. To je poput usporavanja i
uživanja u vožnji, kad postoji ubrzan saobraćaj i cik-cak vožnja u
moždanim neuronima. Prema tome, namaz ubacuje um u ler. Islamska molitva
je jedinstvena u tome da se, za vrijeme fizičkih pokreta klanjača,
napetost mišića razvija i poboljšava, što biva popraćeno lučenjem
adrenalina i noradrenalina, dok se u isto vrijeme duševna i misaona
napetost smanjuje zbog duhovne komponente, pomognute izlučivanjem
enkefalina, endorfina, dinorfina, serotonina, dopamina i mnogih drugih.
Stoga, sve one osobe koje obavljaju propisane namaze osjećaju se
živahnijim i aktivnijim, čak i nakon perioda umirovljenja.
Autor: Ebrahim Kazim[19]
Prijevod teksta: Muamer Neimarlija
[1] Prijevod članka objavljenog pod nazivom ''The Medical Benefits of Sujood''. Preuzeto sa: www.reciteislam.com
[2]
Ovaj hadis, zapravo, bilježi imam Muslim u svome 'Sahihu'. Vidjeti:
Muslimova zbirka hadisa: izbor /Zekijjudin Abdu-l-Azim el-Munziri
ed-Dimiški; (prevodilac Šefik Kurdić) . – Zenica: Kuća mudrosti, 2004,
knjiga 1., str. 281. (op. prev.)
[3]
Buharijeva zbirka hadisa = Sahihu-l-Buhari / Muhammed b. Ismail
El-Buhari; (prijevod Hasan Škapur i grupa prevodilaca). – Sarajevo:
Visoki saudijski komitet, 2008., tom 1., str. 767. (op. prev.)
[4]
Buharijeva zbirka hadisa = Sahihu-l-Buhari / Muhammed b. Ismail
El-Buhari; (prijevod Hasan Škapur i grupa prevodilaca). – Sarajevo:
Visoki saudijski komitet, 2008., tom 1., str. 505. (op. prev.)
[5]
Buharijeva zbirka hadisa = Sahihu-l-Buhari / Muhammed b. Ismail
El-Buhari; (prijevod Hasan Škapur i grupa prevodilaca). – Sarajevo:
Visoki saudijski komitet, 2008., tom 1., str. 535-536. (op. prev.)
[6]
Buharijeva zbirka hadisa = Sahihu-l-Buhari / Muhammed b. Ismail
El-Buhari; (prijevod Hasan Škapur i grupa prevodilaca). – Sarajevo:
Visoki saudijski komitet, 2008., tom 1., str. 553-554. (op. prev.)
[7] ''Mijalgije
su bolna stanja u mišiću ili mišićnim skupinama gdje se bol javlja
spontano i pojačava se na pritisak i kod kontrakcije zahvaćenog mišića.
Mišić je pojačanog tonusa, kretnje koje se izvode njegovom kontrakcijom
su bolne i otežane, neki puta i ograničene.'' http://fizioterapija.hr/tag/mijalgija/ (op. prev.)
[8]
''Cervikalna spondiloza(CS) je degenerativna bolest vratne kralješnice
kod koje nastaju promjene na kralješcima i diskovima (jastučićima) koji
se nalaze između kralješaka. Promjene nastaju s godinama i pogoršavaju
se starenjem. Javljaju se otprilike u četrdesetim godinama i nešto više
kod muškaraca.'' http://www.mojdoktor.hr/default.aspx?page=76&article=549 (op. prev.)
[9]
''Pod retroverzijom materice podrazumevaju se stanja kod kojih je dno
materice, umesto da se naslanja na zadnji zid mokraćne bešike, okrenuto
unazad prema rektumu, odnosno Duglasovom prostoru. Kod retroverzije se
radi o tzv. zavaljenoj materici, gde postoji prav ili tup ugao između
tela i grlića. Usminski deo grlića materice je podignut naviše i obrnut
prema simfizi.'' Izvor: http://www.stetoskop.info/Retrodevijacija-materice-1395-c25-sickness.htm (op. prev.)
[10] Mišići dna karlice (op. prev.)
[11]
''Joga (Sanskrt: योग joga, IPA: [joːgə]) je sustav drevnih duhovnih i
tjelesnih vježbi porijeklom iz Indije. (...) U sadašnje vrijeme, mnogi
ljudi, naročito na zapadu vježbaju jogu iz različitih razloga; većina
ljudi vježba radi fizičkog zdravlja, drugi radi razvijanja
koncentracije, neki iz određenih filozofskih ubjeđenja, dok da bi
postigli unutrašnji mir i ravnotežu.'' Izvor: http://hr.wikipedia.org/wiki/Joga (op. prev.)
[12]
Poglavlje iz knjige: Ebrahim Kazim, ''Scientific Commentary of Suratul
Faatehah'', third edition, 2011, Pharos Media Publication str. 194-196
[13]
''Neurotransmiteri su kemijske tvari u ulozi komunikacijskih sredstava
među neuronima. (...) Obično ih se u sinaptičku pukotinu izluči previše,
pa se procesom up-date ponovo vraćaju u presinaptički mjehurić
ili ih posebni enzimi razgrađuju. Višak i manjak neurotransmitora
uzrokuje psihičke i mentalne poremećaje. Neurotransmiteri se
sintetiziraju u živčanim završecima (sinaptičkim), u sinaptičkoj
pukotini djeluju kao prenosioci električnih signala između neurona.''
Izvor: http://hr.wikipedia.org/wiki/Neurotransmiter (op. prev.)
[14]
''Simpatički nervni sistem (SNS) je jedan od tri dela autonomnog
nervnog sistema, zajedno sa enteričnim i parasimpatičkim sistemima.
Njegova generalna uloga je da mobilizuje telesne resurse pod stresom; da
indukuje borba-ili-bežanje respons. On je, međutim, konstantno aktivan
na bazalnom nivou s ciljem održanja homeostaze. Zajedno sa dve druge
komponente autonomnog nervnog sistema, simpatički nervnoi sistem
doprinosi kontroli većine telesnih unutrašnjih organa. Na stres - kao u
slučaju borba-ili-bežanje responsa - se može gledati kao neutralisanje
parasimpatičkog sistema, koji generalno radi na održavanju tela u
mirovanju.''
Izvor: http://sr.wikipedia.org/wiki/Simpati%C4%8Dki_nervni_sistem (op. prev.)
[15]
''Mukellefuni (pravni obveznici, adresati) su punoljetne i mentalno
zdrave osobe za čiju aktivnost se vezuju šerijatski propisi i
odredbe.'' Izvor: Štulanović, M. (2007) Uvod u šerijatsko pravo (fikh) i
njegovu metodologiju (usuli fikh). Bihać: Islamski pedagoški fakultet.
str. 99 (op. prev.)
[16]
''Duboka venska tromboza je stanje kada se stvori krvni ugrušak u
dubokim venama ruku ili nogu. Kratica za ovu bolest je DVT (engl. Deep Venous Thrombosis)
i najčešće se upotrebljava u člancima koji je opisuju. Duboka venska
tromboza može biti bolest sa smrtnim posljedicama, ako se ugrušak iz
ruke ili noge oslobodi sa stijenke vene te dođe do plućnih vena ili
srca. Tada je riječ o bolesti koja se naziva plućna embolija. Kada se
razvije ta komplikacija duboke venske tromboze, smrtnost iznosi oko
10%.''
[17] ''Osnovni sastojak vezivnog tkiva, a čine ga kosti, sveze, zglobne ovojnice, hrskavica, mišićne ovojnice i slično.''
Izvor: http://www.plivazdravlje.hr/medicinski-leksikon/5684/Kolagen?plivahealth[term]=5684 (op. prev.)
[18] U tekstu na engleskom jeziku stoji short-term events, odnosno kratkoročni događaji. Moguće da je autor mislio near-term,
odnosno bliski događaji, jer je poznato da se kao prvi simptom
demencije ili staračke senilnosti javlja ''postepeni gubitak pamćenja,
pogotovo najnovijih događaja. Počet ćete primjećivati da se starija
osoba više ne može sjetiti što se dogodilo prije nekoliko sati (pa čak i
minuta), iako se sjeća događaja koji su se zbili prije mnogo godina.''
Izvor: http://www.zdravstveni.com/demencija.php (op. prev.)
[19]
Ebrahim Kazim je rođen u Bombaju, Indija, gdje su se njegovi roditelji
naselili poslije preseljenja iz Dubaija. Bio je jedno od 18 djece i
odrastao je u tipičnoj muslimanskoj kući. Osnovno obrazovanje je stekao u
Perzijskoj školi, a srednje u St. Xavier College u Bombaju. Godine
1948. dobija stepen M.B.B.S. na Grant Medical College, a iste godine
oženio je svoju kolegicu, dr. Joan Homaida Muhamed, iz Trinidad i
Tobaga. Godine 1949. došao je u Trinidad gdje se, preko Ministarstva za
zdravlje, zaposlio u Općoj bolnici San Fernando. Godine 1952. prelazi u
Veliku Britaniju radi nastavka studija i dobija stepen DTM I H. u Školi
tropske medicine u Liverpoolu. Godine 1962. postao je član Royal College
of Physicians u Edinburghu (MRCP). Nakon toga, vratio se u Trinidad i
imenovan je na mjesto direktora specijalističke medicine u Općoj
bolnici, Port-of-Spain. Dr. Kazim je autor dvije knjige o islamu. Godine
1956. objavljena je CONTEMPLATING SURATUL FATEHAH za besplatnu
distribuciju. Njegova druga knjiga, ESSAYS ON ISLAMIC TOPICS, prvobitno
objavljena 1. Ramazana 1413. (23. februara 1993.) naknadno je
izmijenjena, a drugo izdanje pojavilo se 27. Ramazan 1420., u noći
Lejletu-l-kadr (3. januara 2000.) Prevedena je na albanski i urdu. Nakon
toga, dr. Kazim prikupljao je dodatne znanstvenih informacije da bi ih
ubacio u članke objavljene u dvije već spomenute knjige, a sada je
objavio trenutno aktuelnu knjigu SCIENTIFIC COMMENTARY OF SURATUL
FAATEHAH, nadajući se da će napisi predstavljeni u ovoj knjizi naići na
interes čitatelja. Izvor: http://www.pharosmedia.com/india-books-bookstore/scientific-quran-surah-faatehah-islam-islamic-books.htm (op. prev.)