Bismillah

Bismillah

Naši "bid'ati" u ramazanu

Kako je ramazan mjesec čestih posjeta džamijama, u to vrijeme na vidjelo isplivaju mnogi problemi. Problem teravije od osam rekata, formiranja safova, rezerviranih mjesta, stolica, mokrih nogu, tehijjetul-mesdžida u nevakat i na nemjestu, neprijatni mirisi, prelazak preko ramena ljudi, ulazak i izlazak iz džamije, zvonjave mobitela i dr.


Ovim tekstom, želimo se osvrnuti na problem teravih namaza od 8 rekata! Poznato je, da se taj problem javlja u toku i nakon rata, kada se javljaju tumači vjere koji naučavaju propise i rješenja drugih mezheba. Dok je dotada, bio problem tadili-erkana u teravih namazu, sada se javlja dilema 8 ili 20 rekata, i narušava se dotada jedinstveno mišljenje i praksa bosanskih muslimana. Pravljenje problema i insistiranje na drugačijem rješenju iz drugog mezheba česta je praksa nekih ''daija''. Mislim da bi trebalo temeljitije istražiti zašto se stalno traga za problemima, ondje gdje ih nema i u obredima u kojima smo bili jedinstveni više od 500 godina, a koji imaju svoje utemeljenje u izvorima islama. Naprimjer, zašto neko insistira da se ''Amin'' izgovara naglas, kada izgovor riječi ''Amin'' u sebi ima utemeljenje. Ili, zašto se insistira na držanju ruku na prsima kada i držanje ruku ispod pojasa ima jače utemeljenje. Ko to i za čije interese, svake godine proizvodi probleme u zajednici i ''izmišlja toplu vodu''? Umjesto da se pažnja posveti postojećem problemu, proizvodi se novi. Iako većina uleme zastupa mišljenje da treba klanjati teravih namaz od 20 rekata, nameće se mišljenje da to nije po ''sunnetu'' i uvodi se praksa klanjanja 8 rekata, nakon čega se namaz i imam napuštaju, često uz galamu, prelazeći preko ramena klanjača koji žele klanjati čitav namaz. Sada imamo situaciju, gdje mnogo klanjača, posebno mladih, napušta teravih namaz poslije osam rekata, zatim sjele do sehura u kafićima, i diče se ''sunnetom''! Je li to uistinu sunnet!?
Ako pogledamo povijest teravih namaza, vidimo da je Poslanik a. s., svega tri noći klanjao teravih namaz u džematu, odustavši od te prakse, kako ne bi bila učinjena strogom obavezom muslimanima, prema kojima je Poslanik a. s. gajio neizmjernu ljubav i milost. Njegov postupak ashabi nisu razumjeli u smislu da teravih treba klanjati samo kod kuće, i nikako drugačije, nego su tu vidjeli širinu, i klanjali su i u kućama i džamiji, koliko su i kako htjeli, i nisu se prepirali 8 ili 20! Takva situacija je potrajala i za vrijeme Ebu Bekra r. a., da bi u doba Omera r. a., kada je država muslimana svakim danom bivala uređenija, na red došlo i pitanje teravih namaza. Omer r. a. koji je uredio mnoge elemente muslimanske zajednice, vidjevši raznolikost po tom pitanju, koja mu se nije baš svidjela, odlučio je da po tom pitanju napravi red. Kada je jedne noći sa svojim prijateljem, posjetio Poslanikovu džamiju vidio je kako jedni klanjaju samostalno, drugi u manjim grupama, dok su treći Kur'an ili dove učili. Vidjevši sve to kazao je: ''Mislim da bi bilo bolje da ih objedinim za jednim učačem!'' To je i učinio, te im svima za imama odredio hafiza, čuvenog kariju, ashaba Ubej ibn Kaba r. a. Kada je druge noći ponovo posjetio džamiju i vidio sklad, red i ljepotu zajedništva uzviknuo je: ''Divna li je ovo novotarija''! Ko god pročita o ovom postupku Omera r. a. i razumije njegovu namjeru i shvati ove riječi, razumjet će da sunnet znači – sklad, red, organizaciju, ljepotu, zajedništvo. Šta bi sad kazao Omer r. a. da vidi praksu pojedinih muslimana koji, kad dolaze, prelaze preko ramena ljudi i safova, a isto čine i kad izlaze. Razgovaraju satima dok se klanja namaz, a pozivaju se na sunnet.
Hadis Poslanika a. s. je jasan: ''Ko bude klanjao za imamom, sve dok on ne završi sa namazom ima nagradu kao da je klanjao cijelu noć.'' (Sunenu-t-Tirmizi, hadis je hasen sahih)
Čak je i stav dugogodišnjih saudijskih vjerskih autoriteta šejha Bin Baza i Džibrina, da je sunnet klanjati sve dok imam ne završi, i da ne treba napuštati teravih namaz ranije.
Jasno je šta je sunnet! Sunnet je klanjati dok imam ne završi! Stavovi učenjaka su jasni. Većina učenjaka je za teravih namaz od 20 rekata – zašto onda toliko insistirati na 8 rekata? Zašto remetiti sklad – tu divnu novotariju – koju je utemeljio Omer r. a.? Sklad je braćo sunnet!

Preporod