U
knjigama islamskog prava – fikha, islamski učenjaci neizostavno u
zasebnom poglavlju govore o propisima sadekatul-fitra. Mnogo je propisa
koji se vezuju sa ovaj ibadet, a mi ćemo spomenuti one najosnovnije koje
bi trebao poznavati svaki musliman. Dakle, svaki musliman trebao bi
znati ko je obavezan da izdvaja sadekatul-fitr, kada ga je obaveza
izdvojiti, koliko se izdvaja i kome se udjeljuje. Na ova i još nekoliko
pitanja vezanih za sadekatul-fitr, odgovorit ćemo kroz ovaj tekst,
trudeći se da to pojasnimo na jednostavan i razumljiv način, bez
detaljiziranja o pitanjima u kojima su učenjaci zauzeli oprečne stavove.
Isto tako, u većini slučajeva nećemo spominjati imena učenjaka koji su
zastupali stav koji preferiramo.
Mudrost propisivanja sadekatul-fitra
Jedan
u dugom nizu pokazatelja savršenstva i univerzalnosti vjere islama za
svako vrijeme i svako podneblje, zasigurno je i propisanost izdvajanja
sadekatul-fitra.
Sadekatul-fitr
se ogleda u tome da je svaki musliman na kraju ramazana dužan izdvojiti
jedan sa’a (3 kg otprilike) preovladavajuće hrane jednog podneblja i
udijeliti ga siromasima, kako bi i oni nakon mjesec dana posta, zajedno
sa onima koji su imućni, uživali u bajramskim danima i kako se barem u
tim danima ne bi morali brinuti za osnovne, egzistencijalne potrebe.
Ko je obavezan izdvojiti sadekatul-fitr?
Sadekatul-fitr je obavezan izdvojiti svaki musliman, bez obzira bio punoljetan ili ne, muškarac ili žena, slobodan ili rob.
Obaveznost
ovog ibadeta, kao i njegovu samu propisanost, potvrđuju riječi
Abdullaha ibn Omera: “Allahov Poslanik naredio je izdvajanje
sadakatul-fitra, i to jedan sa’a pšenice, ili jedan sa’a ječma,
slobodnom čovjeku, a i robu, muškarcu i ženi, maloljetnom i punoljetnom
muslimanu. Naredio je da se izdvoji prije nego što ljudi izađu na
bajram-namaz” (Buharija i Muslim)
Spomenuti hadis je velika osnova ovog poglavlja, iz njega se uzimaju mnogi propisi sadekatul-fitra.
U
ovom hadisu jasno se ukazuje na obaveznost izdvajanja sadekatul-fitra,
kao i to da ta obaveza obuhvata sve vrste muslimana, ne uvjetujući za
njenu obaveznost ni punoljetstvo, kao što je slučaj sa mnogim ibadetima,
niti slobodu čovjeka.
U
osnovi, svaki musliman treba da izdvoji sadekatul-fitr za sebe. Kada su
u pitanju maloljetna djeca koju još izdržavaju roditelji, i oni treba
da izdvoje sadekatul-fitr za sebe ako su u mogućnosti, a ako nisu, onda
će to za njih izdvojiti njihovi roditelji.
Obaveznost
izdvajanja sadekatul-fitra odnosi se, kao što su to spomenuli učenjaci,
na one koji imaju jedan sa’a (3 kg otprilike) preko potreba svoje
porodice u noći uoči Bajrama.
Koja količina namirnica se izdvaja za sadekatul-fitr?
Spomenuti
hadis, također, ukazuje i na to koju je količinu određenog prehrambenog
artikla čovjek obavezan izdvojiti kako bi njegov sadekatul-fitr bio
potpun i validan. U hadisu se spominje mjera jednog sa’a, a to je mjera
koja se puni sa četiri pregršta vrhom napunjena, odnosno ona količina
koju zahvati čovjek sa prosječnom veličinom šaka.
Mnogi
savremeni učenjaci, u nedostatku spomenute mjere među ljudima, pokušali
su da to pretvore u nama poznatu mjeru, kilogram. Tako su spomenuli
razne količine, koje se ponekad razlikuju zbog specifične težine vaganog
artikla. Na osnovu onoga što su spomenuli, smatram da ako bi čovjek
izdvojio 3 kg nekog prehrambenog artikla, kojim se hrane ljudi tog
podneblja, njegov sadekatul-fitr bio bi validan, inšallah.
Kada
su u pitanju artikli koji se izdvajaju za sadekatul-fitr, islamski
učenjaci spominju da su vrste hrane koje su spomenute u hadisu navedene
od strane Allahovog Poslanika kao primjeri hrane koja se najviše
konzumirala u to doba u Medini, a ne da bi se pojasnilo koje vrste samo
zadovoljavaju validnost sadekatul-fitra. U osnovi, sadekatul-fitr je
propisan zbog potpomaganja siromaha na dan Bajrama, pa ako bismo
izdvajanje sadekatul-fitra sveli samo na stvari spomenute u hadisu, tada
bismo se udaljili od mudrosti propisivanja spomenutog ibadeta, pošto
postoje podneblja u kojima kao svakodnevnu hranu ne konzumiraju
spomenute artikle već nešto drugo. Dakle, mi danas, u našem podneblju,
možemo da izdvojimo one vrste hrane koje su aktuelne na našem podneblju,
kao što su: meso, riba, brašno (pšenično ili kukuruzno) riža, leća,
sol, grah, tjestenina i slično.
Da li se sadekatul-fitr može dati u novcu?
Ono
što se sa sigurnošću može ustvrditi jeste da ovo nije bila Poslanikova
praksa, tj. ovakav način davanja sadekatul-fitra Poslanik nije naredio,
iako su u to vrijeme bile općepoznate novčane vrijednosti zlata i
srebra, ali ih Allahov Poslanik nije spomenuo, već svi hadis koji govore
o sadekatul-fitru i načinu njegovog izdvajanja spominju samo
prehrambene artikle. I u to vrijeme siromasima je sigurno bilo draže da
im neko udijeli sadekatul-fitr u novcu pa da oni sebi tim novcem kupe
ono što žele, ali vidimo da to Allahov Poslanik nije učinio, niti je
podsticao na to. Na osnovu toga, minimalno što se može kazati da je
najbliže sunnetu da se to izdvoji onako kako je to čino Allahov Poslanik
i njegovi ashabi, a njihova uputa zasigurno je najbolja uputa.
Poznato
je da su učenjaci hanefijske pravne škole smatrali dopuštenim
izdvajanje sadekatul-fitra u novcu, a mi zbog spomenutih razloga
smatramo da je preče da se to ne čini i da se to izdvoji onako kako je
to činio Allahov Poslanik.
Vrijeme izdvajanja sadekatul-fitra
Sadekatul-fitr
postaje obaveza izdvojiti sa zalaskom sunca zadnjeg dana ramazana, i to
je osnova. Međutim, u praksi ashaba Allahovog Poslanika zabilježeno je
da su smatrali dozvoljenim da se sadekatul-fitr počne izdvajati dan, dva
ili najviše tri dana prije završetka ramazana. Svako drugo požurivanje
sa izdvajanjem sadekatul-fitra nema jako utemeljenje u sunnetu Allahovog
Poslanika ni u praksi ashaba.
U
hadisu Ibn Omera, r.a., navodi se da je kazao: “(Ashabi) su izdvajali
sadekatul-fitr dan ili dva prije Bajrama.” (Buharija) U drugim predajama
zabilježeno je da je Abdullah ibn Omer, r.a., slao sadekatul-fitr onima
koji ga prikupljaju dva dana ili tri dana prije Bajrama. (Malik u
Muveta’u, sahih)
Na
osnovu spomenutog, tj. da obaveznost izdvajanja sadekatul-fitra počinje
sa zalaskom sunca zadnjeg dana u ramazanu, shvatamo da nije obaveza da
se sadekatul-fitr izdvaja za dijete koje se rodi nakon zalaska sunca,
kao ni na nerođeno dijete.
Ako
bi čovjek izdvojio sadekatul-fitr za nerođeno dijete, ne bi pogriješio,
iako to nije obaveza, pošto je zabilježeno od Osmana, r.a., da je
izdvajao sadekatul-fitr za dijete koje se još nije rodilo.
Isto
tako, ako bi neki musliman preselio prije zalaska sunca zadnjeg dana
ramazana, nije obaveza da se izdvaja sadekatul-fitr za njega, ali ako bi
umro nakon zalaska sunca, nakon što je obaveznost sadekatul-fitra
počela, obaveza je da se za njega izdvoji sadekatul-fitr.
Shodno
hadisima Allahovog Poslanika, sadekatul-fitr je obaveza izdvojiti prije
klanjanja bajram-namaza, a onome ko ga izdvoji prije namaza, bit će mu
ubrojano u sadekatul-fitr, a ko namjerno odgodi izdvajanje
sadekatul-fitra do poslije bajram-namaza, to će mu biti upisano kao
obična sadaka, uz grijeh koji proizlazi zbog kašnjenja.
Kazao
je Ibn Abbas: “Allahov Poslanik je naredio izdvajanje sadekatul-fitra
kako bi postač očistio svoj post od lošeg govora i grijeha, i kao hranu
siromasima. Onome ko ga izdvoji prije bajram-namaza, to će biti
primljeno kao sadekatul-fitr, a ko ga izdvoji nakon bajram-namaza pa to
je samo obična sadaka.” (Ebu Davud, Ibn Madže, hasen – dobrim ga je
ocijenio šejh Albani)
Kome se daje sadekatul-fitr?
U
pogledu ovog pitanja islamski učenjaci imaju oprečne stavove, a većina
učenjaka smatrala je da se sadekatul-fitr može udijeliti bilo kojoj od
osam skupina kojima pripada zekat, a koje su spomenute u riječima
Uzvišenog Allaha: "Zekat pripada samo siromasima i nevoljnicima, i onima
koji ga skupljaju, i onima čija srca treba pridobiti, i za otkup iz
ropstva, i prezaduženima, i u svrhe na Allahovom putu, i
putniku-namjerniku. Allah tako naređuje! Allah sve zna i mudar je."
(Et-Tevbe, 60)
Tačno
je da se sadekatul-fitr može davati samo siromasima, a dokaz za to
nalazi se u citiranom hadisu. S druge strane, nigdje ne postoji jasan
dokaz koji ukazuje na to da se sadekatul-fitr može dati nekome osim
siromaha, a citirani ajet jasno se odnosi na propise zekata. Svi hadisi
koji govore o sadekatul-fitru i kategorijama ljudi kojima se daje
ukazuju da se to striktno udjeljuje siromasima.
Najbolje
je da se sadekatul-fitr izdvoji za siromahe dotičnog mjesta i da bude
udijeljen direktno od strane vlasnika, bez opunomoćivanja. Ako bi se
desilo da čovjek živi u mjestu gdje ne može naći muslimana siromaha,
tada nema zapreke da to pošalje u neko drugo mjesto ili da opunomoći
nekoga u drugom mjestu ili državi ko će umjesto njega da izdvoji
sadekatul-fitr.
Kada
je u pitanju opunomoćivanje, treba naglasiti da je i opunomoćeniku
obaveza da sadekatul-fitr osobe koja ga opunomoći dostavi do siromaha
prije klanjanja bajram-namaza.
Isto tako, nema zapreke da čovjek svoj sadekatul-fitr te sadekatul-fitr ostalih članova svoje porodice udijeli jednom siromahu.
A Allah najbolje zna!